pondelok 3. apríla 2017

Straty a nálezy. Hľadá sa Rysavá jalovica.

Život na dedine je, aký je, niekedy ťažký, niekedy smutný, inokedy plný prekvapení. Vie o tom svoje aj Adam Krt z Adamoviec. Dobrák od kosti, ktorý sa rád pozrie na dno pohárika. Hlavný hrdina si žije svoj pokojný život po boku milovanej manželky Evy, ktorú nadovšetko miluje.

zdroj: http://www.gorila.sk/i/imgs_orig/768/144768.jpg

Poviedka Rysavá jalovica je známa, pozná ju skoro každý. Autorom je Matej Bencúr, známy pod pseudonymom Martin Kukučín, ktorý patril k najvýznamnejším autorom slovenského literárneho realizmu. Svoj talent zužitkoval najmä v krátkej próze, kde sa idealizovane ladený obraz pracovitosti slovenského ľudu snúbi s kritikou alkoholizmu. Táto kritika však nie je dostatočne ostrá a vyznieva skôr ako láskavé napomínanie starostlivého otca.

Sprievodcom nám je Adam Krt, prostý to remeselník s dobráckou povahou. Jedného dňa sa vyberie na trh predať tovar a kúpiť jalovicu. Aké jednoduché! To by ale nebol Adam Krt z Adamoviec, keby sa mu do cesty nepriplietol kmotor Trnka aj s rysavou jalovicou. A ako to už býva, slovo dalo slovo a jalovici sa už tešil Adam. Množstvo humorných situácií striedajú chvíle, kde hlavný hrdina bojuje s démonmi i sám so sebou, prechádza peklom i očistcom, aby nakoniec našiel cestu domov.

zdroj: https://t2.aimg.sk/rs_aktuality/83328_e414aa8d80ae91bcd28bc37c132fdbba?t=L2ZpdC1pbi8xMDI0eDA%3D&h=yVMwHnZT2ftMi-cl8JutZA&e=2145916800

Kniha Martina Kukučína Rysavá jalovica sa mi dostala do rúk náhodou. Chvíľu som váhal, ale potom som sa začítal a zaujal ma štýl rozprávania. Knižná verzia ponúkla priestor mojej predstavivosti a detailný opis humorných situácií s množstvom už zabudnutých archaizmov len umocnili moje pocity. Knihu odporúčam hlavne mladým čitateľom, ktorých zaujíma minulosť a nie sú im ľahostajné medziľudské vzťahy, ktoré boli v minulosti jasné a čisté. Človek si „stál“ za svojim slovom a ľudia mali k sebe oveľa bližšie. Autor v diele Rysavá jalovica neodsudzuje, nemoralizuje ale poukazuje na ľudské slabosti.

V poviedke ma zaujali tieto archaizmy, ktoré som ako dieťa počul z úst môjho pradeda:

Viete čo je to "korheľňa"?
Korheľňa je krčma.
A "pugilár"?
Pugilár je peňaženka.
Kde by ste hľadali "šindoľ"?
Nuž na streche. Šindoľ je krytina na strechy.

Ak vás moja recenzia zaujala, dajte mi o tom vedieť v komentároch :-)

Denis Imre




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára