štvrtok 15. júna 2017

Svet očami, ktoré paralelne vidia minulosť, súčasnosť a budúcnosť

Svet očami, ktoré paralelne vidia minulosť, súčasnosť a budúcnosť
Jedným z najvýznamnejších spisovateľov a mysliteľov našej doby je Kurt Vonnegut. Bitúnok č. 5, ktorý predstavuje aj názov knihy, sa nachádza v Drážďanoch.  Koncom roka 1943 tu prichádzajú úbohí americkí vojnoví zajatci.  Keď sa otvorili dvere vagónu s dobytkom „pred našimi očami sa objavila krásna krajina, akú ešte väčšina amerických vojakov nikdy nevidela.“ Vojensky neutrálne mesto Drážďany však jednu noc britské letectvo zbombardovalo. Americkí zajatci prežili toto peklo v hlbokých jaskynných pivniciach bitúnkov. Takto sa zrodila aj táto kniha, ktorá je jedna z najviac analyzovaných diel svetovej literatúry.
http://www.kniznakaviaren.sk/fotky20548/fotos/_vyr_11162Antikvariat_2017_15-059.jpg
           
                Dielo je sčasti aj autobiografiou, pretože autor v ňom o sebe rozpovie všetky najdôležitejšie informácie. Narodil sa v Indianapolise v roku 1922. Jeho predkovia na začiatku minulého storočia emigrovali z Nemecka do Ameriky. Boli ateisti, a preto boli očarení slobodnými ideami zakotvenými v ústave Spojených štátov amerických. Vonnegut vstúpil do armády v roku 1943. Jeho jednotka bola zničená v Ardenách. Jedenásť dní putoval osamote, nakoniec bol zajatý a prevezený do Drážďan, kde v bitúnkoch prežil ničivé bombardovania svojich krajanov. Tieto hrozné spomienky a z toho odvodené morálne pochybnosti vláčil so sebou viac než dvadsať rokov. Z toho sa potom zrodilo jeho majstrovské dielo: Bitúnok č.5. Je to román mierne telegraficky schizofrenický, v duchu povestí z planéty Tralfamadore, odkiaľ pochádzajú lietajúce taniere.

            Kam speje tento svet? – pýta sa Vonnegut v každom svojom diele. Odpoveď nájdeme vo viacrovinnej štruktúre románu: osobné skúsenosti autora, príbeh hlavného hrdinu – Billyho Pilgrima v súčasnosti, počas vojny, po vojne a nakoniec v jeho vymyslenom fantastickom svete na planéte Tralfamador (pretože taký bláznivý a schizofrenický svet sa dá vysvetliť jedine v sfére ďalekej fantázie). Vonnegut vytvoril svoj vlastný podivný, bizarný, ale strašidelne realistický svet, Ilium. Typické, nudné, no troška nebezpečné americké mestečko ako panoptikum predstavuje život bezvýznamných človiečikov, milionárov, vedcov a generálov. Takouto vášnivou posadnutosťou, akej sú schopní len naozaj veľkí umelci, rozpráva svoj príbeh, veľké skúsenosti zo života a následné varovania do budúcna. Tento svet, v rámci toho Amerika s fetišizovaním peňazí, so znetvorením ľudských hodnôt, atómovými bombami a nebezpečnými technikami v rukách šialených jednotlivcov, sa dostala na okraj konečného vymretia. A preto nám odkazuje: Pozor! Kým nie je príliš neskoro...
            Vonnegut v tomto románe použil prvýkrát svoj slávny sarkastický výrok: „Tak to chodí.“ (anglický originál „So it goes“). Vyjadruje to prístup ľudí žijúcich na Tralafamadore k smrti a k času: vždy keď počujú niečo o smrti, kývnu si rukou a povedia: „Tak to chodí.“

http://blog.history.in.gov/wp-content/uploads/2016/04/kurt_vonnegut_by_marty_reichenthal.jpg

            Hlavnou myšlienkou diela je to, že v šialenom a schizofrenickom svete, šialenstvo a schizofrénia dobehnú každého. Prestane existovať všetko, čo rozumieme pod pojmom „ja“, prestane existovať osobnosť, charakter. Prestáva existovať čas a neustály príbeh -  všetko sa nahromadí do jedného večného okamihu, do víriaceho sa chaosu. Všetko je také, ako keby sme neboli v realite, ale v nejakom science-fiction, v mesačnej krajinke, v tralfamadorských vzdialenostiach. Vidíme nie ľudskými, ale tralfamadorskými očami. Minulosť, prítomnosť a budúcnosť je konštantná a všetko to nemenné a nevysvetliteľné sa deje naraz, súčasne. Otázka „Prečo?“ sa stáva zbytočnou.  Nie sú žiadne otázky a nie sú žiadne odpovede. Neexistuje nič iné, len okamih. A v tomto okamihu je všetko – celý náš život.

            Žijeme vo svete, kde každá ľudská bytosť nie je ničím iným, ako hračkou mocenských síl. V živote už nenachádzame žiadnu drámu, žiadne ľudské povahy, žiadnych hrdinov. Čo je po tom? Šialenstvo. Šialenstvo, v ktorom sa zničí kultúra a umenie. Šialenstvo, v ktorom je všetko zničené plameňmi a bombami. V jednom interview Vonnegut povedal: „V súvislosti s umením, verím v teóriu‚ ‚Kanárik v uhoľnej bani‘. Niekedy baníci brali so sebou kanáriky, aby vycítili nebezpečný plyn skôr než ľudia. Umelci sa správajú podobne – čvirikajú a umrú. Prevalia sa na chrbát ako kanáriky v zamorenej uhoľnej bani skôr, než si niekto dôležitejší uvedomí, že prichádza nebezpečenstvo. No napriek tomu si myslím, že každého umelca by sme si mali uctiť ako poplachový prístroj.“


            Popravila som aj túto knižku. „Tak to chodí.“ Jedine tí dokážu autenticky rozprávať o vojne, ktorí ju prežili. Autor ju prežil a napísal o nej nesmierne pôsobivú knihu. Celá štruktúra románu je jedinečná. Oplatí sa prečítať si ju.

Kitti Nagyová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára